سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از سخنان آن حضرت است ، چون کسى از او پرسید : « رفتن ما به شام به قضا و قدر خدا بود ؟ » پس از گفتار دراز ، و این گزیده آن است : ] واى بر تو شاید قضاء لازم و قدر حتم را گمان کرده‏اى ، اگر چنین باشد پاداش و کیفر باطل بود ، و نوید و تهدید عاطل . خداى سبحان بندگان خود را امر فرمود و در آنچه بدان مأمورند داراى اختیارند ، و نهى نمود تا بترسند و دست باز دارند . آنچه تکلیف کرد آسان است نه دشوار و پاداش او بر کردار اندک ، بسیار . نافرمانیش نکنند از آنکه بر او چیرند ، و فرمانش نبرند از آن رو که ناگزیرند . پیامبران را به بازیچه نفرستاد ، و کتاب را براى بندگان بیهوده نازل نفرمود و آسمان‏ها و زمین و آنچه میان این دو است به باطل خلق ننمود . « این گمان کسانى است که کافر شدند . واى بر آنان که کافر شدند از آتش . » [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 86 خرداد 14 , ساعت 6:59 عصر

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم.

سالروز ارتحال آن عزیز سفر کرده، یادآور خاطره تلخ فراق است. این مناسبت را به همه شما عاشقان تسلیت عرض می‏کنم.

در ضمن، کتاب جوسازی(آسیب‏شناسی هنجارها و ارزشها...) منتشر شد: مناسب دیدم به صورت اجمال این کتاب را به شما دوستان معرفی کنم:

هنجارهای و ارزش‌های اجتماعی نرم‌افزارهای هدایت جامعه به سوی اهداف مورد نظر اعضای آن می‌باشد. هنجارها اعضای جامعه را تحت فشار قرار داده و آنها را وادار به پایبندی به اصول حاکم بر جامعه می‌کنند. که در حوزة جامعه‌شناسی از این فشارها به "فشارهای هنجاری" یاد می‌شود. در عین حال ارزشها و هنجارها نیز در بسیاری از موارد مورد بی‌مهری و تهدید قرار گرفته و با آسیب‌های جدی مواجه می‌شوند. ما در این تحقیق از این تهدیدها و بی‌مهری‌ها به جوسازی و غوغاسالاری تعبیر کرده‌ایم.

"جوسازی" و "غوغاسالاری" عبارت است از فرایندی که طی آن فضای جامعه به گونه‌ای شکل می‌گیرد که پای‌بندی به ارزشها و هنجارها مستلزم هزینه‌های مادی و معنوی فراوان شده و در مقابل منفعت چندانی برای اعضای جامعه ایجاد نمی‌کند. و به همین جهت آنان که ایمان قوی به ارزشها ندارند، آنها را رها می‌کنند.

مباحث فوق و برخی مباحث دیگر مانند "آنومی یا بی‌هنجاری" نظارت و کنترل اجتماعی" و... مربوط به مفاهیم و چارچوب‌های نظری است که ما تمام فصل اول را به آن اختصاص دادیم. از آن جا که بحث ما مربوط به ارزشهای جامعة اسلامی بود لذا به معادلهای قرآنی و روایی برخی مفاهیم مانند جوسازی و غوغاسالاری نیز پرداختیم.

در فصل دوم به تبیین و معرفی زمینه‌های فردی جوسازی و غوغاسالاری مانند "پیشینة موفقیت" "حسادت" "انگیزة حفظ فردیت" و مانند آن پرداختیم.

در فصل سوم از این تلاش، به زمینه‌های اجتماعی جوسازی وغوغاسالاری در سه بعد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مانند بی‌عدالتی، نبود شناخت کافی در ارتباط با ارزشها و هنجارها، نبود یک هستی شناسی توحیدی هدایت شده در میان اعضای جامعه، نبود استقامت در برابر مشکلات‌، تضعیف نهاد خانواده و ... پرداختیم. و در عین حال ابزارهایی که در این سه عرصه از سوی جوسازان و غوغاسالارن به کار می‌رود اشاره کردیم. روشن است که برخی زمینه‌ها که بدانها اشارت رفت، خود از قبیل ابزارها نیز هستند چرا که جوسازان و غوغاسالاران با توسل به این زمینه‌ها فضا را برای اهداف خود آماده می‌سازند. بر همین اساس بود که ما در این تحقیق زمینه‌ها و ابزارها را نه به صورت جداگانه، که بلکه در کنار هم آوردیم.

فصل چهارم از این تحقیق به وظایف حکومت اسلامی در قبال هنجارشکنان و جوسازان و غوغاسالاران و پیشگیری و مبارزه با بی‌مهری‌ها و تهدیدها اختصاص یافته است. و این از آن جهت اتس که در فرهنگ اسلامی حاکم اسلامی هم در برابر خدا و هم در برابر اعضای جامعه مسئول و پاسخگوست و یکی از مهمترین مسئولیتهای حکومت اسلامی، پاسداری از ارزشهای اسلامی است. حکومت اسلامی وظیف دارد با بسترسازی مناسب اعضای جامعه را به همنوایی با ارزشها و هنجارها تشویق کند. که در این مسیر لازم است که آگاهیهای لازم را ارائه دهد. در عین حال تنبیه جوسازان نیز یکی از مهمترین اصول حاکمیت در جامعة اسلامی است. ما در این بخش با استفاده از متون دینی به وظایف حکومت اسلامی پرداخته‌ایم. 

در فصل پنجم از این تحقیق به وظایف و کارکردهای رسانه‌های جمعی با تأکید بر صدا و سیما پرداخته‌ایم. داشتن نگاه توحیدی در سیاست‌گذاری و تولید و انتقال آن به مخاطب مهمترین وظیفه‌ای‌‌است که صدا و سیما به عنوان یک رسانة ملی در جامعة اسلامی دارد. مسأله‌یابی صحیح و تعیین عرصه‌های مناسب برای تبیین و تبلیغ ارزشهای دینی مانند نگاه همه بعدی و جامعه به زندگی اهل بیت‌ عصمت و طهارت (علیهم السلام)  از جملة مهمرین مصادیقی است که صدا و سیما می‌تواند در آنها به فعالیت بپردازد.

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ